Mystinen Luoteisväylä (idästä länteen)

Reykjavík – Tanskansalmi – Prinssi Kristianin salmi – Ivittuut – Nuuk – Labradorinmeri – Luoteisväylä – Beaufortinmeri – Beringinsalmi – Nome – Vancouver

Lähde vanhanajan tutkimusmatkailijoiden jäljille pitkin mystistä Luoteisväylää. Reitti kulkee Islannista Grönlannin ja Kanadan kautta Alaskaan. Tämä on tutkimusmatka täynnä maailmanperintökohteita, unohtumattomia maisemia ja villin luonnon ihmeitä.

HUOM! Reitti on saatavilla myös lännestä itään. Tutustu matkaohjelmaan täällä.

Ajankohta: 8.8.2024 (27 pv)

alk. 23 000 €

Tarjouspyyntö

Matkaohjelma

  • PÄIVÄ 1. Reykjavík

    Ihastuttava Reykjavík on täynnä taidetta, kulttuuria ja historiaa. Tee kävelyretki pitkin Laugavegur-ostoskatua pitkin, suuntaa erikoiselle Hallgrímskirkja-kirkolle tai tutustumaan Reykjavíkin taidemuseoon.

    Tutkimusmatka-alus odottaa satamassa. Kun olet saanut matkamuistotakkisi, on aika etsiä hyttisiä ja tehdä olosi mukavaksi. Tapaa tutkimusmatkatiimi ja tutustu laivaan ennen kuin suunnaksi otetaan Luoteisväylä.

  • PÄIVÄT 2–3. Tanskansalmi

    Grönlantia kohti seilataan Tanskansalmen poikki. Reitti on sama kuin mitä Erik Punainen, ensimmäinen saarella asunut eurooppalainen, aikanaan kulki. Käytä meripäivät hyödyksesi ja tutustu laivan tarjontaan.

    Tutkimusmatkatiimi opastaa miten eläinten elinalueilla ja alkuperäisasukkaiden yhteisöissä vieraillaan kunnioittavasti. Laivan tiedekeskuksessa voit oppia Grönlannin geologiasta ja osallistua erilaisiin Citizen Science -projekteihin. Voit myös käydä kuntosalilla, rentoutua ulkokannen poreammeissa ja nauttia herkullisesta ruoasta yhdessä laivan kolmesta ravintoloista.

  • PÄIVÄ 4. Prinssi Kristianin salmi

    Tänään tutkitaan Prinssi Kristianin salmen uskomattomia vesiä. Teräväkärkiset graniittivuoret ovat jyrkässä kontrastissa kirkkaanvalkoisten jäätiköiden kanssa. Pidä silmät auki jäätiköistä halkeilevien jäävuorten varalta ja bongaa Aappilattoqin kylän värikkäät talot.

    Täällä voit nähdä norppia ja partahylkeitä lekottelemassa jäätiköllä sekä isolokkeja ja riskilöitä liihottelemassa taivaalla. Saatat jopa nähdä lahtivalaita ja ryhävalaita.

    Jos jääolosuhteet estävät salmen läpi kulkemisen, suunnataan kohti Kap Farvelin niemeä. Niemi on Grönlannin eteläisin piste.

  • PÄIVÄ 5. Ivittuut

    Kun kuljeskelet Ivittuutin kylän hylätyillä raunioilla, on vaikea kuvitella, että tällä vanhalla kaivoskylällä oli aikanaan tärkeä rooli historian kulussa.

    Toisen maailmansodan aikaan Yhdysvallat sijoitti salaa joukkojaan kylään, jottei alumiinin tekoon käytettävä harvinainen kryoliitti joutuisi vihollisten käsiin. Kryoliitti kuljetettiin sen sijaan Iso-Britanniaan, missä siitä valmistettiin lentokoneita, joita käytettiin Britannian taistelussa.

    Ivittuut oli aikanaan Grönlannin viimeinen viikinkisiirtokunta, mutta nykyään sitä asuttavat lähinnä myskihärät.

  • PÄIVÄ 6. Nuuk

    Olet nyt päässyt usean päivän ajan tutkimaan idyllisen syrjäisiä alueita, mutta tänään on vuorossa Grönlannin värikäs pääkaupunki: Nuuk. Noin 18 000 asukkaan kaupunki on hauska sekoitus vanhoja ja uusia rakennuksia.

    Vertaa vanhoja rakennuksia – kuten Hans Egeden taloa ja Nuukin katedraalia – parlamenttitalon ultramoderniin arkkitehtuuriin.

    Vieraile kansallismuseossa oppiaksesi lisää siitä, miltä elämä näytti täällä 500 vuotta sitten. Museossa pääset myös näkemään viisi Qilakitsoqin muumiota. Voit lähteä pitkälle luontokävelylle Paradise Valley -laakson halki ja Lille Malene -vuoren ympäri.

  • PÄIVÄT 7–8. Labradorinmeri

    On aika jättää Grönlanti taakse ja suunnata kohti Kanadaa Labradorinmeren poikki. Reitti kulkee halki Davisinsalmen, joka on nimetty englantilaisen tutkimusmatkailija John Davisin mukaan. Hän johti 1500-luvulla useampia tutkimusmatkoja alueella. Tutkimusmatkatiimi jatkaa luentojaan. Kuulet lisää esimerkiksi pohjoisen Labradorin luonnosta, inuittikulttuurista ja arktisten tutkimusmatkojen historiasta.

    Davisinsalmessa asustaa tunnetusti runsaasti hylkeitä, valaita ja turskaa. Voit osallistua johonkin Citizen Science -projektiin valokuvaamalla ja seuraamalla valaita tai tutkimalla pilviä.

  • PÄIVÄT 9–21. Luoteisväylä

    Kuten menneiden aikojen tutkimusmatkailijoilla, joiden jälkiä nyt seurataan, tulevien päivien suunnitelma ei ole kiveen kirjoitettu. Määränpää on kuitenkin selvä – tarkoitus on viedä moderni tutkimusmatka-alus Atlantilta aina Tyynellemerelle saakka pitkin Luoteisväylän tarunhohtoista merireittiä.

    Tarkoituksena on rantautua historiallisesti tärkeillä paikoilla, vierailla inuittiyhteisöissä ja bongata arktisen luonnon eläimiä kuten jääkarhuja, valaita, hylkeitä ja merilintuja. Pääset lähemmäs luontoa ja rantautumaan myös pienten expedition-veneiden kyydissä. Tutkimusmatkatiimi suunnittelee aktiviteetit jää- ja sääolosuhteiden mukaan, jotta pääsisit kokemaan kaiken mahdollisen.

    Suunnitelmaan kuuluu pysähtyä esimerkiksi Pond Inletissä ja Mittimatalikin inuittiyhteisössä Baffininsaarella. Devoninsaarella, maailman suurimmalla asumattomalla saarella, vieraillaan Dundas Harbourin hylätyssä siirtokunnassa ja kuullaan lisää Thulen kulttuurista ja perinnöstä. Matkalla saatetaan jopa pysähtyä kunnioittamaan kolmen John Franklinin retkikunnan jäsenen muistoa heidän haudallaan Beechleynsaarella.

    Matka jatkuu länteen kohti Fort Rossia, Hudsoninlahden kauppakomppanian vanhaa kauppapaikkaa ja edelleen Gjoa Havenin pikkukylään, missä tutkimusmatkailija Roald Amundsen oppi aikanaan selviytymisestä Netsilik-inuiteilta. Jos olosuhteet sallivat sinne rantautumisen, lähdetään kävelykierrokselle tutustumaan alueen historiaan tarkemmin.

    Tutkimusmatka-alus jatkaa Cambridge Bayn pikkukylään, jonka kuhisevassa luonnossa saatat nähdä esimerkiksi nieriöitä, myskihärkiä ja peuroja. Nappaa mukaan käsintehtyjä tuliaisia Ulukhaktokista ennen kuin matka jatkuu Amundseninlahdelle.

    Lahdella pysähdytään ihmettelemään Smoking Hillsin kirjaimellisesti savuavia kallioita. Kallioiden ruskohiili syttyy palamaan, kun se on kosketuksissa ilman kanssa, mikä aiheuttaa kallioiden ylle leijailevaa savua.

  • PÄIVÄT 22–25. Beaufortinmeri ja Beringinsalmi

    Luoteisväylä jää taakse, kun suunnaksi otetaan Nome. Tutkimusmatkatiimi luennoi esimerkiksi alueen eläimistöstä, mannerlaattojen liikkeistä, jäätiköistä ja paikallisesta historiasta.

    Tulevat meripäivät ovat varsinaista herkkua luonnon ystäville ja lintuharrastajille. Tutkimusmatka-aluksen suunnatessa kohti Yhdysvaltain pohjoisinta pistettä, Point Barrow’ta, Beaufortinmeren yli, voidaan nähdä grönlanninvalaita ja harmaavalaita. Pian ylitetään myös päivämääräraja.

    Aluksen lipuessa halki Beringinsalmen, kannattaa suunnata katseet taivaalle, missä voi nähdä yli kolmekymmentä eri lintulajia. Alueen lajeihin lukeutuvat muun muassa pikkukajavat, kiislaset ja marmorimurrit.

  • PÄIVÄ 26. Nome

    Kullankaivajat saapuivat Nomeen ensikertaa vuonna 1898, ja alueelta etsitään tänäkin päivänä kultaa. Kultaryntäyksen jälkiä on edelleen nähtävillä ympäri kaupunkia. Hylätyt ruoppauskoneet, entisajan höyrymoottorit ja vanhat rautatiet luovat kaupunkiin erikoisen ilmapiirin.

    Saat tutkia kaupunkia hyvässä seurassa, sillä kuuluisa sheriffi Wyatt Earp avasi aikanaan saluunan kaupunkiin. Nome oli kolmen Roald Amundsenin tutkimusmatkan päätepiste, joten se on täydellinen määränpää myös tälle seikkailulle.

  • PÄIVÄ 27. Vancouver

    Tutkimusmatka päättyy Kalliovuorten syleilyssä sijaitsevaan Vancouveriin. Saat viettää kauniissa kaupungissa yön ennen paluuta kotiin. Matka päättyy.

Hytit

Polar-ulkohytit

Ulkohytit sijaitsevat keskikansilla. Osassa lisävuodemahdollisuus.

 

Ulkohytti (RR, RS)
Keskikansien tilavissa hyteissä on parivuode, televisio ja suuri ikkuna. Osassa myös vuodesohva. Vuoteet saa pyydettäessä erilleen.

 

Ulkohytti (RL)
Keskikansien tilavissa hyteissä on parivuode, televisio ja venttiili-ikkunat. Vuoteet saa pyydettäessä erilleen.

 

Ulkohytti (RJ)
Keskikansien tilavissa hyteissä on parivuode, televisio ja suuri ikkuna. Hyteissä rajoitettu/estetty näkymä. Vuoteet saa pyydettäessä erilleen.

 

Esimerkkikuva: MS Roald Amundsen

Arctic Superior -hytit

Arctic Superior -hytit ovat tilavia ja viihtyisiä. Hyteissä on parveke tai iso ikkuna. Osassa lisävuodemahdollisuus.

 

Parvekehytti (XT)
Yläkansilla sijaitsevissa tilavissa hyteissä parivuode, televisio, kahvia/teetä ja vedenkeitin. Vuoteet saa pyydettäessä erilleen. Kaikissa hyteissä parvekkeet.

 

Ulkohytti (TT)
Hytit sijaitsevat keski- ja yläkansilla. Hyteissä suuri ikkuna, parivuode, televisio, kahvia/teetä ja vedenkeitin. Vuoteet saa pyydettäessä erilleen.

 

Esimerkkikuva: MS Roald Amundsen

Expedition-sviitit

Laivan parhaissa sviiteissä on parivuode ja oleskelutila sohvalla/nojatuoleilla sekä televisiolla. Suurimmassa osassa sviiteistä on parveke. Osassa myös poreamme. Parhaat sijainnit keski- ja yläkansilla.

 

XL-sviitti (MA, MB)
XL-sviitit ovat aluksen tilavimpia sviittejä. Osasta niissä on oma parveke. Sviiteissä on lisäksi isot ikkunat, parivuode, vuodesohva, televisio, minibaari, kylpytakit, espressokone ja vedenkeitin. Majoittuminen mahdollista 4 henkilölle.

 

Sviitti (MD)
Sviiteissä on oma parveke, isot ikkunat, parivuode, vuodesohva, televisio, minibaari, kylpytakit, espressokone ja vedenkeitin. Sviitti on suunniteltu erityisesti pyörätuolissa liikkuville.

 

Sviitti (ME)
Sviiteissä on oma parveke, parivuode, televisio, minibaari, kylpytakit, espressokone ja vedenkeitin. Majoittuminen mahdollista max. 4 henkilölle.

 

Kulmasviitti (MF, MC)
Sviiteissä on isot ikkunat, parivuode, televisio, minibaari, kylpytakit, espressokone ja vedenkeitin. Osassa parveke ja poreamme. Vuoteet saa pyydettäessä erilleen.

 

Esimerkkikuvat: MS Roald Amundsen

Hinnasto

Mystinen Luoteisväylä

In the Wake of the Great Explorers – Westbound – The Northwest Passage

Lähtö: 8.8.2024
Laiva: Fridtjof Nansen

Polar-ulkohytti alk. 23 000 €/hlö
Arctic Superior -ulkohytti alk. 25 300 €/hlö
Arctic Superior -parvekehytti alk. 28 500 €/hlö

Huom! Hurtigrutenilla on joustava hinnoittelu. Hinnat voivat muuttua kysynnän ja vapaiden paikkojen mukaan, voimassa olevat päivän hinnat vahvistetaan varaushetkellä.

Hintaan sisältyy:

Lennot

  • Economy-luokan lento Nomesta Vancouveriin

Hotelli

  • Hotelliyö (sis. aamiainen) Vancouverissa risteilyn jälkeen

Kuljetukset

  • Kuljetus satamasta lentokentälle Nomessa
  • Kuljetus lentokentältä hotellille Vancouverissa

Tutkimusmatkaristeily

  • Yöpyminen valitussa hyttikategoriassa
  • Aamiainen, lounas ja illallinen ruokajuomineen (vesi, mineraalivesi, virvoitusjuomat, olut ja talon viini) Aune- ja Fredheim-ravintoloissa
  • Maksuton tee ja kahvi risteilyn ajan
  • Maksuton WiFi-yhteys laivan yleisissä tiloissa
  • Uudelleenkäytettävä vesipullo, jonka voi täyttää laivan vesipisteillä
  • Englanninkielisen tutkimusmatkatiimin järjestämät aktiviteetit laivalla sekä maissa

Aktiviteetit laivalla

  • Englanninkielisen tutkimusmatkatiimin järjestämät luennot ja keskustelutilaisuudet
  • Laivan tiedekeskuksen ja kirjaston sekä biologisten ja geologisten tutkimusvälineiden vapaa käyttö
  • Citizen Science Programme -ohjelmaan osallistuminen
  • Ammattivalokuvaajan vinkit luontokuvaukseen ja apua kameran säätöjen kanssa
  • Laivan poreammeiden, infinity-altaan, panoraamasaunan, kuntosalin ja juoksuradan käyttö
  • Epämuodolliset kokoontumiset laivan henkilökunnan kanssa

Aktiviteetit maissa

  • Henkilökunnan järjestämät rantautumiset pienillä expedition-veneillä
  • Aktiviteettitarvikkeiden laina laivalta
  • Veden- ja tuulenpitävä takki
  • Ammattivalokuvaajan apu

Hintaan ei sisälly:

  • Kansainväliset lennot
  • Matka- ja peruutusvakuutus
  • Matkatavaroiden käsittely
  • Valinnaiset retket ja pienryhmäaktiviteetit
  • Kylpylähoidot

Tärkeää tietoa:

  • Varustamo pidättää oikeuden muuttaa tai peruuttaa suunniteltuja aktiviteetteja/matkaohjelmaa sää- ja jääolosuhteiden mukaan
  • Matkalla tulee olla matkavakuutus

Lisätietoa

EXPEDITION TEAM – TUTKIMUSMATKATIIMI

Explorer-matkoilla risteilyaluksen mukana kulkee asiantunteva tutkimusmatkatiimi. Huolellisesti valitut tiimin jäsenet tuntevat paikalliset tavat ja ovat erikoistuneet alueen historiaan, luontoon ja maantieteeseen. Lue lisää!

ARKTISET RISTEILYT – HYVÄ TIETÄÄ

Lue lisää!

Hyvä tietää